Ze starého dobrého webhostingu, jak ho známe a jak ho většina českých poskytovatelů nabízí, se pomalu a jistě stává rozkládající se organismus, resp. průmysl. Jistě, není to vina oněch „poskytovatelů“, vždyť někteří z nich dokonce „virtualizují“ na našem malém domácím trhu! Za všechno můžou Amazon a teď i Google, to jsou ti holomci, co se do všeho .. angažují. Tedy aspoň v rámci hostingu.
Google nedávno uvedl na trh svou hostingovou službu Google App Engine, což není nic jiného, než odezva na úspěch on-demand hostingu v podání Amazonu. Obě služby se dají popsat jako platformy pro provoz zákaznických aplikací, někdy se mluví o tzv. cloud hostingu. Jejich účtování probíhá tak, že zákazník platí pouze za spotřebovaný výpočetní výkon či uskutečněné datové přenosy (tedy model on-demand, o kterém zde už byla řeč). Zajímá-li Vás podrobné srovnání obou platforem, přečtěte si článek Comparing Amazon’s and Google’s Platform-as-a-Service (PaaS) Offerings od Diona Hinchcliffe.
Malá otázka do pléna: chtěli byste provozovat svou webovou aplikaci na sdíleném hostingu, řekněme za 19 korun měsíčně, na přetíženém pět let starém serveru v garáži (rozuměj „serverovně“), která je uzamčená jedním visacím zámkem? Anebo budete spíše důvěřovat Amazonu či Googlu a jejich infrastruktuře, do které každá z firem investovala během let nemalé peníze a která zvládá obsluhovat požadavky milionů uživatelů z celého světa spolehlivě a s minimální odezvou?
Kam tím vším mířím? Divte se, ale řeč je opět o Webu 2.0, tedy spíše o jeho základních principech. Propojte jednotlivé prvky systému (v tomto případě servery) do sítě (jakéhosi virtuálního clusteru), učiňte tuto síť globální a zajistěte lokální dostupnost služby (třeba pomocí content delivery network). Výsledný efekt takové služby (globální hostingové platformy) pak není prostým součtem výkonů jednotlivých serverů zapojených do sítě, tudíž nejde o pouhou kvantitativní změnu. Výsledná služba totiž přináší uživatelům zcela novou kvalitu, která je nesrovnatelná s .. například devatenáctikorunovým hostingem.
Napadá mě analogie se službou del.icio.us, kterou používám pro sociální „záložkování“. Když si ukládám své oblíbené URL adresy v prohlížeči, je to v pořádku. Když používám del.icio.us (přidejte si mě :-), získám totéž a i něco navíc. Dozvím se, jaké další zajímavé články či užitečné informace stojí za přečtení, resp. pozornost. Jsou to ty, které si uložily mé spřátelené kontakty, tedy lidé, kteří se zajímají o podobné věci jako já a kterým po odborné stránce důvěřuji. Výše uvedenou novou kvalitou je zde přístup k filtrovanému toku odborných informací.
A proto: není třeba diskutovat o tom, co je a co není Web 2.0. Je třeba inovovat. Ne pro inovaci samotnou, ale pro novou kvalitu, kterou ocení uživatelé v globálním měřítku. Jinak se v naší malé zemi rozloží nejen webhosteři, ale pomalu a jistě i ostatní poskytovatelé internetových služeb. Nechtějte to pak cítit! 😯
7 komentářů: “Webhosting je mrtvý. Ať žije webhosting 2.0!”
Pokud si odmyslím slovo „Google“, pak by Google App Engine měl být propadák: nová platforma, se kterou jako celkem nikdo nemá zkušenosti, podporuje ji zatím jen jeden „hosting“ a na tom hostingu je to jen jediná podporovaná platforma. Python není mezi webdevelopery zrovna oblíbený jazyk (ne že by byl neoblíbený, ale asi bude dost daleko za PHP, .Netem a Ruby), navíc je jeho standardní knihovna v podání GAE dost osekaná. Alespoň uvidíme, jak je silný marketing Googlu a zda opět zabere 🙂
Na druhou stranu jsem rád, že do něčeho takového někdo šel. Python je myslím moc hezký jazyk a v GAE je pár originálních nápadů a zajímavých technologií.
BTW, pokud bych si měl představit Webhosting 2.0, pak by to spíš bylo něco jako Estranky nebo Webnode. Já si myslím, že GAE je pouze a jen kvantitativní změna. Jen s novými technologiemi, které ale řeší staré a známé problémy, řešené i mnoha jinými web frameworky.
Pokud by někdo chtěl náhodou slyšet můj názor na české webhostery: nainstalovat Apache a dát na web ceník Kč/GB umí každý a podle toho to vypadá. Vytvořit něco nového zabere přinejmenším pár manmonths programátorské práce (o nápadu a marketingu nemluvě), a tím se nikdo s klienty platící 20 Kč měsíčně otravovat nebude. Software pro webový cluster si z webu jen tak nestáhnete 🙂 Jinak ve světě je dost hostingových programů, kde se platí jen za spotřebované prostředky (nejen klasicky síťový provoz, ale i třeba zatížení CPU).
Tento spot vychází ze čtení marketingovým materiálů, anebo z nějaké praktické zkušenosti se službami?
Podle věty „Anebo budete spíše důvěřovat Amazonu či Googlu a jejich infrastruktuře, do které každá z firem investovala během let nemalé peníze a která zvládá obsluhovat požadavky milionů uživatelů z celého světa spolehlivě a s minimální odezvou?“ bych tipovat spíš ty marketingové letáky.
Doporučuju obě služby vyzkoušet a pak kecat. Není všechno zlato co se třpytí!
@Messa:
GAE chápu prozatím jen jako vedlejší produkt Googlu, který dost možná poroste s požadavky zákazníků. Služba je to mladá, tak bych se nechal překvapit.
Podobně chápu i nové typy webhostingů, kdy půjde de facto o funkční hosting, řekněme pro daný vertikální trh. Takové technologie pak budou nadstavbou, jakousi aplikační vrstvou nad infrastrukturou Googlu, Amazonu či kohokoliv jiného.
Budoucnost českého hostingu vidím maximálně v pokrytí zajímavých niche markets, s využitím long-tailu pak lze dosáhnout na globální trh. Případně poskytovat lokální služby s vyloženě osobním přístupem, vysokou přidanou hodnotou (ať je jí cokoliv) a potažmo cenou.
@Martin:
Pokud máte s danými službami nějaké osobní zkušenosti, tak bude dobře, když přidáte Váš názor a tím obohatíme zdejší čtenáře 🙂
mám zkušenosti s AWS, sice jen jako pro odkladiště statických souborů, ale nemůžu si stěžovat, od podpory přes dostupné dokumentace až po výkon je to všechno na vysoké úrovni, takovýto hosting jinde bych se nedoplatil za standardních podmínek.
Honzo, obvykle vcelku souhlasím, ale tohle mi fakt už přijde dost fanatické 🙂
O úspěchu služby rozhoduje, zpravidla, zákazník (svojí peněženkou). A v kontextu ČR si nedokážu si představit, ani v horizontu několika let, jak by české firmy, od živnostníků po SME, začali ve znatelnějším měřítku migrovat na „webhosting 2.0“ tak jak je popsaný v článku.
Proč? Protože:
a) mají svého lokálního dodavatele webu, shopu, mailových schránek, .. (který bude zpravidla i nadále vyžadovat lokální podporu)
b) jsou setrvační a motivace nebude dostatečně velká
c) platit nadále i nějakých 100-150,- Kč měsíčně pro ně není problém
d) dosud se jim mockrát nestalo, že by jim hostovaná byla pomalá nebo nedostupná
Možná by to mohlo být zajímavé pro nadnárodní firmy a korporace, ale ti stejně zase budou i nadále mít svého dvorního dodavatele webu-shopu-??? (je jedno Benetu nebo IBM), který jim hosting zajistí tam a tak, jak to uzná za vhodné.
Ale třeba mi něco zásadního uniká – pak budu rád za vysvětlení 🙂
Petře,
fanatické to možná trošku je, proto to píšu na blog 🙂
Ono ani nemá jít o povídání o technologiích jako o filozofické zamyšlení nad zatuchlostí, omezeností a uzavřeností českého internetu. Což se pochopitelně projevuje i v oblasti hostingu. A já jen volám po nových službách, nechci přitom říkat, že má jít o takové či makové služby, to ať si přebere trh.
Jde mi o vytvoření nové kvality (označováno často nálepkou Web 2.0), přínosu, který zákazník ocení a rád zaplatí. Na nic takového jsem na domácím internetu nenarazil. Přitom když se podíváš kolem, je zřejmé, že ve světě se inovuje, vymýšlí a realizuje, nebo aspoň zkouší a pokouší. U nás prd 🙂
P.S. Jinak pochopitelně to, co píšeš, tak s tím lze většinou souhlasit.